Wystarczy kilka kropel, które sprawią, że twój łańcuch będzie poruszał się płynniej, o ile tylko wybierzesz właściwy typ smaru.
1. Zastanów się nad warunkami.
Jeśli jeździsz na mokrych nawierzchniach, lub błotnistych ścieżkach powinieneś wybrać smar "Wet Lube", który cechuje się gęstszą konsystencją, co zapobiegnie zmywaniu się z łańcucha. Na suchsze warunki wybierz smar "Dry Lube". Jeśli jeździsz w różnych warunkach zaopatrz się w oba typy. Pamiętaj jednak by wyczyścić łańcuch przed użyciem drugiego gatunku.
2.Utrzymaj łańcuch w czystości
Większa lepkość smaru na mokre warunki, która gwarantuje dobre utrzymanie się na łańcuchu wiąże się z nagromadzaniem większej ilości brudu i kurzu. Tak więc twój układ napędowy musi być czyszczony często i po każej jeździe w brzydkiej pogodzie. Preparaty na suche warunki gromadzą mniej kurzu, ale w zależności od odmiany powinny być uzupełniane co około 100-200km
3.Zrób to poprawnie.
Wiele smarów znajduje się w butelkach z zakończeniem umożliwiającym dostanie się do każdego ogniwa łańcucha.Jest to często najlepszy wybór. Mniej popularne (i czasem mniej skuteczne) są spraye, które rozpraszają smar umieszczając go w każdym zakamarku. Musisz jednak uważa aby nie opryskać felgi lub układu hamulcowego, gdyż możesz napotkać trudności z hamowaniem.
Najważniejsze odmiany:
1. Odpychający brud
Odmiany na bazie wosku sprawdzają się w suchych i mokrych warunkach odpychając brud. Jednak sam wosk może gromadzić się na łacuchu i nie zredukuje tarcia tak dobrze jak inne gatunki.
2. Z większą ilością teflonu
Wiele smarów zawiera w sobie substancję PTFE, lepiej znaną jako Teflon, która może obniżyć tarcie, dzięki czemu mniejszym nakładem sił wpłyniesz na układ napędowy.
3. Przyjazdne dla środowiska
Większość smarów tworzonych jest na bazie ropy naftowej, jednak jest też część, która gorzysta z biodegradowalnego oleju roślinnego. Smary te nie są tak śliskie i nie redukują tarcia jak te pierwsze, jednak są przyjazdne dla środowiska.